4×4 – čia važiuoja automobiliai gladiatoriai

Lietuvos automobilių sporto federacijos (LASF) 4×4 komiteto pirmininkas Gediminas Grigaitis žada, kad šiemet galingų visureigių pasirodymais galės grožėtis ir didžiųjų Lietuvos miestų gyventojai.

Kas yra 4×4 ir kuo ši sporto rūšis išsiskiria tarp visų automobilių sporto rūšių?

4×4 = Bekelė. Automobilių bekelė nuo kitų automobilių sporto šakų skiriasi tuo, kad šį sportą apibrėžia ne tiek automobiliai, kiek pačių varžybų formatas. Lenktynininkai visada važiuoja jiems nežinoma trasa, todėl tai ne tik lenktynės, bet ir orientacinės varžybos. To nėra nei vienoje kitoje automobilių sporto šakoje.

Bekelė Lietuvoje skirstoma į dvi pagrindines kryptis. Pirmoji – pravažumo. Šiame sporte vidutinis greitis siekia apie 10 km/h ir jame svarbiausia yra tinkamai paruošta technika, nes reikia įveikti įvairias gamtines kliūtis. Sportininkai važiuodami šiose varžybose naudojasi organizatorių paruošta legenda (kelio knyga) ir GPS prietaisais. Sportininkai privalo surasti koordinatėmis pažymėtus kontrolinius punktus, kurie yra išdėstyti sunkiai pasiekiamose vietose.

Kita kryptis yra bekelės lenktynės, kurios panašios į ralį. Jose sportininkai važiuoja greičio ruožais, kurie paprastai būna ilgesni, negu klasikiniame ralyje ir driekiasi ne tik žvyrkeliais, bet ir miškų bei laukų keliukais, poligonais ir karjerais. Ekipažai taip pat naudojasi organizatorių pateiktomis legendomis (kelio knygomis) ir GPS priemonėmis.

Kada Lietuvoje prasidėjo bekelės entuziastų judėjimas?

1997 m. Lietuvoje pradėjo kurtis visureigių entuziastų klubai. Prasidėjo pirmieji renginiai ir varžybos. Kaip atskira profesionali sporto šaka visureigių sportas augti pradėjo tada, kuomet lietuviai pradėjo dalyvauti „Ladogos“ varžybose prie Sankt Peterburgo.

Šiose varžybose mūsų sportininkai yra pasiekę puikių rezultatų: panevėžiečiai V. Kovalevskis ir A. Sutkus tapo „Ladogos 2003″  klasės nugalėtojais, tauragiškis A. Venskus du kartus buvo antras, o N. Gurklys du kartus trečias, B. Vanagas ir Š. Pliokas finišavo antri savo klasėje. Norėjome šį sportą populiarinti Lietuvoje, todėl 2003 m. įsteigėme Lietuvos visureigių klubų asociaciją (LVKA), kuri iki 2009 m. organizavo daugelį Lietuvoje vykusių pravažumo varžybų. 2009m. LVKA tapo Lietuvos automobilių sporto federacijos nare.

Visureigių varžybos vykdavo miškuose ir pamatyti visą šios sporto šakos žavesį praktiškai nebuvo galimybės. Tada nusprendėme panaudoti „Ladogos“ formatą – bekelės žiedą, kuriame parenkama 2 – 4 km ilgio trasą su įvairiomis gamtinėmis kliūtimis. Startas ir finišas toje pačioje vietoje, o žiūrovai žiedo viduje patogiai gali stebėti ekipažų kovą.

Kokia situacija dabar su bekelės varžybomis?

Po krizės sportas pradeda atsigauti. Pravažumo sporte keli metai ypač populiarus žiedo formatas. Jame varžosi į dvi klases suskirstyti automobiliai – ratų dydis iki 33 colių ir didesni.

Taip pat šį sezoną bus rengiami Lietuvos 4×4 automobilių pravažumo sporto taurės 4 etapai Kaune, Tauragėje, Vilniuje ir Švenčionyse. Kaip matote, du etapai vyks didžiuosiuose Lietuvos miestuose, kur bandysime parodyti šios sporto šakos patrauklumą didesnėms auditorijoms.

Bekelės lenktynės kol kas gali pasigirti tik vienu renginiu – Bekelės maratonu  „4×4 perimetras“. Tai pirmosios ir vienintelės tokio pobūdžio automobilių lenktynės Lietuvoje ir Europoje, kurios šiemet startuos jau ketvirtą kartą. Birželio 12 dieną ekipažai iš įvairių šalių rinksis Druskininkuose ir stos prie daugiau nei 2000 km trasos starto. Priešakyje jų vėl lauks adrenalino ir iššūkių kupinas 60 val. nuotykis. Dažnai „Lietuvišku Dakaru“ vadinamame maratone susitiks tiek tikrojo Dakaro ragavę patyrę meistrai, tiek naujokai. Juos visus vienys bendras tikslas – per mažiau nei tris paras įveikti ilgiausią šalies automobilių lenktynių trasą, besidriekiančią šalia valstybės sienos ir taip atkartojančią Lietuvos kontūrą.

O kokia situacija kaimyninėse šalyse?

 Gausėja sportininkų būrys Latvijoje. Kaimynai visada mėgo šią sporto šaką bei palaikė mūsų judėjimą. Didžioji dalis NEZ (Šiaurės Europos zonos) čempionato dalyvių iš Latvijos.  Pas estus taip pat matosi aiškus šios sporto šakos augimas. Nyksta tarpinės klasės. Formuojasi pagrindinės dvi: standartiniai visureigiai su „gervėmis“  ir prototipai – bekelės „monstrai“.

Lenkijoje ir Rusijoje visureigiai suskirstyti į begalę klasių ir jiems sudėtinga prisiderinti prie latvių, estų ir lietuvių, turinčių praktiškai vienodus techninius reikalavimus.

 Kaip manote, kas padėjo populiarinant 4×4 automobilių sportą?

 Galiu išskirti Dakaro maratono dalyvius – Benedikto Vanago ir Antano Juknevičiaus ekipažus, kurie labai prisidėjo prie šios sporto šakos populiarinimo Lietuvoje. Puikios B. Vanago viešųjų ryšių akcijos – pavyzdys visai automobilių sporto visuomenei, kaip reikia dirbti.

 Kada Lietuvoje šiemet prasidės bekelės sezonas?

 Sezonas prasideda balandžio 26 d. pirmuoju Lietuvos 4×4 automobilių pravažumo sporto taurės „Mud Challenge“ etapu Kaune, o baigiasi 4×4 apdovanojimų švente gruodžio mėnesį.

Kokią matote bekelės automobilių sporto ateitį?

 Ši automobilių sporto šaka turi tikrai daug prielaidų šviesiai perspektyvai: yra organizatorių, gebančių organizuoti ne tik varžybas, bet ir kokybiškus renginius; yra grupė bekelės „monstrų“ konstruotojų, didelis būrys entuziastų bei kuopa sportininkų. Varžybų trasos tendencingai persikelia į privačias žemes. Tikiu, kad džiuginančius rezultatus išvysime artimoje ateityje.


Į viršų ↑
loading